Pages

  • RSS

dimecres, 10 de març de 2010

Integral Vs Refinat


Sovint s'associen els aliments integrals als règims dietètics, si algú fa règim es dona per suposat que consumirà pa integral, i tot que és ben cert que els cereals integrals són una bona font de fibra,  i que aquesta és una de les seves qualitats, la seva "integralitat" va molt més enllà.
Ens hem plantejat mai les diferències que hi ha entre  integral i  refinat?

Hem de tenir en compte que el cereal és un gra format per diferents capes superposades, durant el procés de refinament o de mòlta els cereals perden les seves dues capes externes, (el segó i el germen),  i vet aquí la principal diferència ja que són precisament aquestes capes les que concentren el major nombre de nutrients, (la majoria de vitamines i minerals es troben a la seva cutícula).
Si els comparem amb els cereals refinats, els cereals integrals són considerats d'absorció intestinal lenta, al ser absorbits d'una manera més lenta els sucres que els conformen passen més lentament a la sang, resultant doncs més saludables.


Tot i que sóc pro-cereals integrals donat que són evidents les seves propietats, no seria just cantar només les seves lloances i ometre l'inconvenient que en podem trobar.
Els cereals integrals contenen un àcid anomenat àcid fític, (present també en llegums i fruits secs),  que pot minvar o inhibir l'absorció d'alguns minerals essencials com ara el calci, el ferro i el zinc.
Val a dir també que el fet de que tingui o no aquesta reacció està relacionat no només al mineral al que s'uneix, sinó també a la quantitat que se'n consumeixi, (se'n han de consumir grans quantitats per què tingui aquest efecte inhibidor), sense oblidar-nos també de la seva cocció (la cocció pot eliminar-lo, per això és recomenable no consumir-los crus )
Per exemple, l'àcid fític unit al plom té una forta capacitat de desintoxicació de l'organisme, però en canvi quan s'uneix al ferro o al calci pot provocar-ne mancances.
I com esmentava, això succeeix quan se'n consumeixen grans quantitats.

Per finalitzar recomanar-vos que si consumiu o penseu començar a consumir cereals integrals, aquests siguin de conreu ecològic, penseu que en aquest cas consumirem el gra sencer per tant, si no prové d'aquest tipus de conreu acabarem ingerint-ne tots els pesticides.  
Per aquells que voleu començar a consumir cereals integrals, introduïu-los de manera progressiva a la vostra dieta, no de cop, ja que davant de canvis dietètics el nostre cos ha d'anar-s'hi acostumant, i sobretot observeu el vostre cos com va reaccionant  al canvi:
El cos és savi, escoltem-lo.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada